پنجشنبه، تیر ۱۱، ۱۳۸۸

توضیحاتی درباره یک خبر!از وبلاگ خبرنگاری که خبر صندوقهای جامانده در شیراز را منتشر کرده بود!

منبع خبر وبلاک نسب آنلاین است


خبر همیشه آن چیزی نیست که نهادهای رسمی و دولتی می گویند بلکه در موارد فزاینده ای،خبر آن چیزی است که از سوی نهادهای رسمی و دولت اعلام نمی شود.

دیروز خبری را روی وبلاگم گذاشتم که درباره وجود چهارصندوق رای در کتابخانه مرکزی شیراز بود.بعد از انتشار این خبر،فضای سنگینی علیه من ایجاد شد.برخی می خواستند که این خبر را تکذیب کنم و یا آن را از روی وبلاگ حذف کنم.

واقعا من دلیل این همه فشار و تهدید را نمی فهمم.مگر من جز پوشش دادن «بی طرفانه» یک خبر چه کرده ام؟ اگر فضای کشور به دلیل تحولات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران چند هفته ای ناآرام بود دلیلی قانع کننده نیست که «خبر» سانسور شود.شاید این خبر،خوشایند مقامات دولتی نباشد اما همانگونه که در ابتدا هم گفتم خبر همیشه آن چیزی نیست که نهادهای رسمی اعلام کنند.

در خبری که دیروز تنظیم کرده ام به موضوع انتخابات ریاست جمهوری و اعتراض کاندیداها و ماهیت صندوق های موجود در کتابخانه مرکزی شیراز اصلا اشاره ای نکردم.

به هر حال من هیچگاه وظیفه حرفه ای خویش را که پوشش دادن خبر بر اساس سه اصل مهم «بی طرفی،انصاف و دقت»است ،را فراموش نمی کنم و تلاش می کنم همیشه به این معیار پایبند باشم.

از همین رو لازم می دانم برای پوشش دادن کامل خبر به اظهار نظر مقامات دولتی شیراز درباره ماجرای صندوق های رای نیز اشاره کنم تا «انصاف»در خبر رعایت شده باشد.

توضیحات مقامات دولتی شیراز درباره خبر کشف چهار صندوق رای در شیراز

«ابراهیم عزیزی»فرماندار شیراز روز چهارشنبه 10 تیر به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که صندوقهاي اخذ راي موجود در مرکز اسناد و کتابخانه مرکزي شيراز مربوط به انتخابات گذشته است و هيچگونه ارتباطي با دهمين انتخابات رياست جمهوري ندارد.

او تاکید کرد:« برابر دستورالعمل وزارت کشور پس از اعلام نتايج و گذشت مدت زماني مشخص و بعد از اينکه آرا ماخوذه امحا گرديد سه صندوق با محتويات خود و پلمپ شده ، به عنوان اسناد ملي به مرکز اسناد ملي منتقل مي شود. »

در همین حال « علي اکبر صفي پور»،مدیر کتابخانه ملی فارس نیز به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت:« صندوق هاي نگهداري شده در مخزن اسناد اين مرکز ، مربوط به انتخابات سومين دوره شوراي اسلامي شهر و روستا ؛ انتخابات چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري و انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي مي باشد.»

او افزود:« براساس قانون ، نمونه هايي از صندوق هاي هر انتخاباتي که در کشور برگزار شده در سازمان اسناد کشور نگهداري مي شود و بر همين اساس پس از يک دوره زماني و بعد از انجام مراحل قانوني ، صندوق هايي با محتويات داخلي خود و پلمپ شده تحويل مرکز اسناد مي شود. ‌نگهداري صندوق هاي اخذ راي در مرکز اسناد ملي مسبوق به سابقه هست و هم اکنون ده ها صندوق مربوط به انتخابات هاي گذشته در مرکز اسناد تهران هم نگهداري مي شود که اصحاب رسانه مي توانند از اين مجموعه بازديد کنند.»

پی نوشت: آن هایی که با تهدید و فشار به من،می خواهند اذهان را نسبت به خبری که در وبلاگم گذاشته ام،روشن کنند بهتر است به این نکته مهم هم فکر کنند که این تهدیدها و فشارها هر چه بیشتر شود،سبب خواهد شد که مخاطبان این خبر، نتیجه ای بگیرند و درباره صندوق های موجود در کتابخانه مرکزی شیراز،قضاوتی بکنند که خوشایند مقامات دولتی نخواهد بود.واقعیت این است که آنچه من دیروز در وبلاگم گذاشته ام تنها یک خبر است و نه تفسیر و تحلیل.

هیچ نظری موجود نیست: