شنبه، تیر ۱۳، ۱۳۸۸

درآمدزایی جدید مخابرات پس از آزاد سازی پیامک

منبع خبر سایت پارلمان نیوز است


پارلمان‌نیوز: درآمدزایی جدید مخابرات پس از آزاد سازی پیامک چهارشنبه گذشته پس از گذشت نزدیک به 20 روز از قطع شدن سرویس پیامک تلفن همراه، بار دیگر این سرویس فعال شد تا رکورد طولانی ترین دوره قطعی پیامک در جهان به نام ایران ثبت شود. اما آنچه هنگام اتصال آن رخ داده قابل توجه بود و آن پیامک هایی بود که بعد از گذشت چندین روز مشترکان دریافت می کردند. پیام هایی که بعضاً مربوط به روزهای تبلیغات انتخاباتی است.

به نوشته سرمایه، این مساله بیانگر این است که نکته ای از ذهن مسوولان شرکت مخابرات ایران مغفول مانده و اینکه در این فرآیند که برخی پیام ها بازه زمانی 20 روز گذشته را دارد، مضامینی معترض گونه و متاثر از فضای انتخاباتی را در بر دارد که ارسال مجدد آنها در شرایط فعلی موجب بروز شائبه ای میان مردم و مسوولان دولت می شود. از همین رو بروز چنین مساله ای علاوه بر عدم اطلاع رسانی مسوولان درباره قطعی پیامک یا عذرخواهی از مردم و جالب تر از آن « ابراز بی اطلاعی آنها» از قطعی سیستم، این پرسش را مطرح کرد چگونه پیامک های چندین روز قبل دوباره قابل دریافت شده اند در حالی که مسوولان شرکت مخابرات اعلام کرده بودند حداکثر زمان نگهداری یک پیامک بیش از 24 ساعت نمی شود. این امر نشان می دهد امکان معلق نگه داشتن پیام های استفاده کنندگان از تلفن همراه برای مدتی بیش از بیش از 24 ساعت یعنی تا زمانی که مسوولان تصمیم بگیرند که سیستم را دوباره وصل کنند، وجود دارد.

از طرفی عده ای بر این عقیده‌اند که انجام چنین عملی از سوی شرکت مخابرات ایران اثبات این موضوع است که اپراتور تلفن همراه تا پیش از این خدمات خود را از کاربران دریغ می‌کرده است. از طرفی با برقراری مجدد این سرویس یک پیامک چندین بار به دست مخاطب می رسید در حالی که آنها تنها یک بار آن را ارسال کرده بودند و اگر این را به حساب عدم وجود اختلال فنی در سیستم بدانیم یک درآمدزایی جدید برای جبران 21 روز قطعی این شبکه است.

به عبارتی دریافت چندین باره و تکراری یک پیام چنین شبهه ای را ایجاد می کند که شرکت های خدمات دهنده پیام کوتاه به انجام چنین عمل و ارسال هر پیام کوتاه هزینه‌ای چند برابر هزینه معمول را از کابران تلفن همراه دریافت می کنند. جالب تر آنکه در سکوت خبر مسوولان درباره قطع و وصل شدن پیامک، کاربران اپراتورهای تلفن همراه پس از وصل شدن، با ارسال پیامک هایی با مضمون طنز از جمله اینکه « اس ام اس را غ...ف آزاد کرد» و « 10 تیرماه روز آزادسازی اس ام اس مبارک باد» فعال شدن دوباره این خدمات ارزش افزوده را به یکدیگر اطلاع می دادند. با این وجود با توجه به شرایطی که به اجبار و بر اساس آنچه ملاحظات امنیتی خوانده شد اگرچه انتقادهای بسیاری را به همراه داشت اما جلوگیری از اطلاع رسانی قابل توجیه نبوده و صداقت مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص پاسخگویی به آنچه حق مردم است را زیر سوال می برد؛ زیرا مسوولان وزارت ارتباطات همواره منکر وجود مشکل در سیستم بوده و پاسخ شفافی را نیز ارائه نکردند در حالی که می توانستند با بیان این واقعیت که قطعی پیامک بر اساس ملاحظات امنیتی بوده دیدگاه مردم را نسبت به خود مخدوش نکنند. شاید همین امر سبب شده پس از اتصال دوباره شبکه تلفن همراه کشور، عده بسیار زیادی با نوشتن متن هایی در شبکه های اینترنتی اجتماعی بیان کنند که در راستای ادامه اعتراض ها و عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اس ام اس ارسال نکنند.


تاریخ انتشار: ١٣ تير ١٣٨٨
ساعت: ٧:٣٦
کد خبر: ١٥٥٣

هیچ نظری موجود نیست: