پنجشنبه، تیر ۱۱، ۱۳۸۸

آنگلا مرکل: گروه هشت پیامی محکم به ایران بدهد

منبع خبر سایت بی بی سی فارسی است


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز پنج شنبه یازدهم تیرماه (2 ژوئیه) در سخنانی حوادث ایران را مشابه برخورد اشتازی پلیس مخفی آلمان شرقی در دوران تسلط کمونیست ها در این کشور توصیف کرد.

خانم مرکل که در پارلمان آلمان صحبت می کرد، گفت: به خوبی بیاد دارم که قبل از فروپاشی دیوار برلین در آلمان شرقی، بسیار مهم بود که مردم در سراسر جهان بدانند که تا چه حد زندانی در زندان های حکومت اشتازی وجود دارد.

صدراعظم آلمان همچنین گفت : مقامات ایران به ویژه در عصر ارتباطات مدرن باید بدانند که ما از تمامی توانمان استفاده خواهیم کرد تا به کسانی که در جریان ناآرامی اخیر در ایران دستگیر شده اند ، این اطمینان را بدهیم که آنها را فراموش نکرده ایم.

خانم مرکل همچنین خواستار آن شد تا رهبران هشت کشور صنعتی جهان در جریان نشستی که در هفته آینده در ایتالیا برگزار می شود، پیامی قاطع را به مقامات ایران ارسال کنند.

آنگلا مرکل همچنین گفت: ما در روزهای گذشته شاهد حوادث تکان دهنده ای در ایران بودیم و امیدواریم که شرکت کنندگان در نشست گروه هشت با اتفاق نظر این پیام را به مقامات ایران بدهند که رعایت حقوق مدنی و انسانی تفکیک ناپذیر است و این حقی است که مردم ایران هم باید از آن بهره مند شوند.

آلمان، ایتالیا و فرانسه از جمله کشورهایی هستند که خشونت ها علیه معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری را محکوم کرده و خواستار توقف این خشونت ها شده اند.

آنگلا مرکل پیشتر در بیانیه ای که منتشر کرده بود از مقام های ایران خواسته بود تا امکان اعتراضات آرام را به معترضان بدهند و از اعمال خشونت علیه آنها خودداری کنند. او همچنین خواهان آزادی بازداشت شدگان نیز شده بود.

در همین حال فردریک راینفلدت، نخست وزیر سوئد که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را روز گذشته برعهده گرفت، ابراز امیدواری کرده است که " ایران تصمیم درستی بگیرد تا باعث رویارویی جامعه بین المللی با این کشور نشود."

آقای راینفلدت دولت ایران را متهم کرد که می کوشد اعتراضات مردمی را به مداخله کشورهای دیگر نسبت دهد و افزود " اروپا و سایر کشورها باید دست به اقدامی بزنند که بهانه ای برای خشونت و سرکوب به دست دولت ایران ندهد."

هیچ نظری موجود نیست: