جمعه، تیر ۰۵، ۱۳۸۸

24 نفر از اساتید دانشگاه های کشور
خواستار پایان بخشیدن به رفتارهای خشونت ‌آمیز و اعاده حقوق تضییع شده ملت شدند

منبع خبر سایت نوروز است



بیش از 30چهره آکادمیک و اساتید دانشگاه‌های مختلف ایران و جهان با انتشار بیانیه‌ای سرکوب معترضان به نتایج انتخابات و دانشجویان را محکوم کردند و خواستار پایان بخشیدن به این رفتار خشونت‌آمیز و اعاده حقوق تضییع شده ملت در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ایران شدند.

امضاکنندگان این نامه ضمن همدردی با «خانواده هایی که عزیزانشان را در حوادث شوم روزهای اخیر از دست داده اند و شهروندانی که به تازیانه ظلم و جور دچار آسیب ها و صدمات جسمی و روحی و مالی شده اند» مسئولیت همه خسارت‌های انسانی و مادی را بر عهده کسانی دانستند که مسئولیت‌های اجرایی کشور را در اختیار دارند. متن این بیانیه به شرح زیر است:


به نام خداوند متعال

الم تر الی الذین بَدّلوا نعمه الله كُفراً واحلّوا قومهم دار البوار(28/ابراهیم)

ملت شریف ایران

انتخابات ریاست جمهوری در 22 خرداد 1388 از باشكوه ترین رویدادهای سیاسی در تاریخ ایران معاصر از دوران انقلاب مشروطیت به این سو به شمار می آید. مردم ایران یکبار دیگر به جهانیان نشان دادند که در میان خانواده ملل به آزادگی و آزادیخواهی و فرهنگ مداری سرافرازند و برای احقاق حقوق حقه خود، از کارآمدترین و سلامت ترین رویه های مدنی بهره می گیرند.

اما هزاران دریغ و درد كه کسانی کوشیده اند با زیر پاگذاردن موازین قانونی، نقض آشکار قواعد و مقررات انتخابات آزاد و سالم، و توسل به خشونت و ارعاب، بهترین فرصتهای انگیزش و نشاط اجتماعی، مشاركت عمومی و یكپارچگی ملی و اسلامی را در این سرزمین کهن به قهر و شقاق و بی اعتمادی و بیگانگی تبدیل كنند. اینان در پاسخ به اعتراضات مسالمت آمیز و مدنی انبوه مردمی که خواستار اعاده حق و عمل بر اساس عدالت بوده اند، با توسل به قهر و ارعاب و خشونت، امنیت، جان و مال شهروندان را مورد تعرض و آسیب قرارداده اند. اقدامات تندروانه گروهها و افرادی که منافع شخصی و گروهی خود را بر منافع ملی رجحان می نهند، نه تنها حرث و نسل را در معرض نابودی قرار داده که كیان انقلاب اسلامی را نیز با خطر روبرو ساخته و انهدام مولفه جمهوریت را هدف قرار داده است. و اینهمه بر مبنای این سودا رقم خورده که "خواجه پندارد که خدمت می کند". غافل از آن که هر نوع خدشه به مولفه جمهوریت نظام، گوهر اصیل اسلامیت نظام را نیز با تهدیدهای بنیان کن روبرو می سازد.

طی روزهای گذشته و از زمان آغاز تظاهرات مدنی و آرام مردم ایران در اعتراض به نتایج انتخابات، موارد متعدد و تکان دهنده ای از نقض صریح قوانین به وقوع پیوسته است: از اعمال محدودیت ها و نیز اختلالات جدی در جریان آزاد اطلاع رسانی، تا دستگیری های گسترده شهروندان، تا ضرب و جرح وحشیانه و غیرقانونی تظاهر کنندگان به بهانه برقراری نظم و امنیت، و تا استفاده از سلاح های گرم و سرد در قتل مردم بیگناه.

افزون بر آنچه ذکر شد می باید به موارد تلخ و درد آور تجاوز به حریم مقدس دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویی در شهرهای مختلف کشور از جمله و بخصوص در دانشگاه تهران، دانشگاه اصفهان و دانشگاه شیراز و ضرب و شتم بیرحمانه دانشجویان در این اماکن اشاره کرد. دانشگاه عقل منفصل جامعه وخاستگاه اندیشه و معنا و چراغی روشن فراروی تحولاتی است که جامعه را به سمت صلاح و فلاح در همه عرصه ها پیش می راند. وفاداری به حقیقت و نقد و روشنگری اجتماعی،اصلی ترین رسالت دانشگاهیان است. زیر پا گذاشته شدن استقلال دانشگاه و بی حرمتی به منزلت دانشگاهیان، حاصلی جز نابود سازی بخشی از مهمترین سرمایه های ملی، و در نهایت خسارت دیدن کشور در ابعادی وسیع و گسترده، به همراه نخواهد داشت.

ما گروهی از اساتید و اعضای هیئت های علمی دانشگاهها و مراکز پژوهشی و انجمن های علمی و تخصصی کشور و اساتید ایرانی خارج از کشور ضمن اعلام همدردی با خانواده هایی که عزیزانشان را در حوادث شوم روزهای اخیر از دست داده اند و شهروندانی که به تازیانه ظلم و جور دچار آسیب ها و صدمات جسمی و روحی و مالی شده اند، تجاوزات و تخلفات صورت گرفته در این ایام را محکوم می کنیم و خواستار آن هستیم که مطالبات حقّه مردم از راه های قانونی و بدون توسل به خشونت به شیوه ای عادلانه مورد رسیدگی قرار گیرد و حقوق تضییع شده شهروندانی که رای خود را در دفاع از هر دو وجه جمهوریت و اسلامیت به صندوق ها ریخته اند، به نحو کامل اعاده گردد. ما از همه مسوولانی که بر اساس قوانین عهده دار حفاظت و پاسداری از حقوق و آزادیهای شهروندی هستند می خواهیم تا هر چه سریعتر به اقدامات غیر قانونی و خشونت آمیز علیه شهروندان پایان دهند و به خواسته های مشروع و بحق مردم توجه کنند. مسوولیت نهایی همه خسارات های انسانی و مادی که می تواند از رهگذر عدم پی گیری عاجل مطالبات بحق عمومی پدید آید مستقیما متوجه نهاد ها و اشخاصی است که ابزار های اجرایی و قانونی را در اختیار دارند. اینان در پیشگاه مردم و در برابر حضرت حق و خدای متعال مسوول خواهند بود.


امضا کنندگان به ترتیب حروف الفبا:

آزاد ارمکی، تقی /دانشگاه تهران
بهرام،عباس/ دانشگاه تربیت معلم
پایا،علی/ مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و دانشگاه وستمنیستر لندن
پدرام،مسعود /دانشگاه مفید قم
پرستش، شهرام /دانشگاه تهران
پیمان،حبیب الله /دانشگاه علوم پزشکی تهران
تاجیک اسماعیلی، عزیزا... /دانشگاه تربیت معلم
جواهری،فاطمه/ دانشگاه تربیت معلم
حاضری،علیمحمد/ دانشگاه تربیت مدرس
حسینی،سید محمود /دانشگاه شهید بهشتی
دباغ،سروش/ انجمن فلسفه و حکمت ایران
رضایی،محمد/ دانشگاه علم و فرهنگ
ساعی، علی/ دانشگاه تربیت مدرس
سراج زاده، سید حسین/ دانشگاه تربیت معلم
صدری،احمد/ لیک فارست کالج
صدری،محمود /تکزاس ویمن یونیورسیتی
عبدالکریمی، بیژن، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شمال
فراستخواه،مقصود/ مؤسسه پژوهش وبرنامه ریزی آموزش عالی و دانشگاه شهید بهشتی
فراهانی،محمدنقی /دانشگاه تربیت معلم
قانعی راد،محمد امین /مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
کاظمی، عباس/ دانشگاه تهران
کدیور،محسن/ موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
کرمی نوری، رضا /دانشگاه تهران
مجاهدی،محمد مهدی/ یونیورسیتی کالج لندن
مجتهد سلیمانی، ابوالحسن /دانشگاه تربیت معلم
محدثی، حسن/ دانشگاه ازاد اسلامی
محمودی،علی /-
مرادی، علی رضا/ دا نشگاه تربیت معلم
معیدفر،سعید /دانشگاه تهران
مفتخری،حسین /دانشگاه تربیت معلم
موسوی،مرضیه /دانشگاه الزهرا
موسوی، سید علی، حوزه علمیه قم
مهرمحمدی،محمود/ دانشگاه تربیت مدرس
نبیونی، محمد/دانشگاه تربیت معلم

هیچ نظری موجود نیست: