چهارشنبه، تیر ۰۳، ۱۳۸۸

پاسخ شورای نگهبان به نامه مهدی کروبی:سعي مي‌كنيم به پاسخ دقيق‌تر برسيم

منیع خبر سایت حزب اعتماد ملی است

۳ تیر ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۳۶

روز گذشته مهدي كروبي در نامه‌اي به سخنگوي شوراي نگهبان درباره اعتراف وي به مشاركت بالاتر از صددرصدي در 50 شهر، تعداد مناطقي را كه در آنها مشاركت بيشتر از حدممكن بود را 200 منطقه عنوان كرد.
روابط عمومي شوراي نگهبان در جوابيه‌اي كه براي روزنامه اعتمادملي فرستاده است ضمن تاييد اعتراف سابق خود اعتراف ديگري كرده است كه اينها احتمالات است و ما سعي مي‌كنيم كه به يك پاسخ دقيق‌تر و روش‌تر برسيم كه وقتي خواستيم به مردم توضيح دهيم، قانع‌كننده باشد. با تشكر از شوراي محترم نگهبان كه اينك به لزوم قانع كردن مردم پي برده‌اند متن جوابيه را در ذيل مي‌آوريم:
مدير مسوول محترم روزنامه اعتماد ملي
با سلام و احترام
در صفحه نخست شماره روز سه‌شنبه 2 تير 1388 آن روزنامه، مطلبي با عنوان «ابراز تاسف كروبي از اظهارات سخنگوي شوراي نگهبان» درج گرديده است كه گويا پاسخي به اظهارات دكتر كدخدايي در برنامه گفت‌گوي ويژه خبري روز 31 خرداد 1388 مي‌باشد. از آنجايي كه برداشت آقاي كروبي از اظهارات آقاي كدخدايي داراي اشكالاتي است، بر اين اساس سخنان، سخنگوي شوراي نگهبان در همان برنامه جهت آگاهي خوانندگان گرامي آن روزنامه، ارسال مي‌گردد تا در اسراع وقت، وفق ماده 23 قانون مطبوعات، در همان صفحه درج گردد.
سخنگوي شوراي نگهبان در گفت‌وگوي مذكور نكات زير را يادآور شده است:
يكي از گزارش‌ها و اعتراض‌هاي مشترك نامزدها، اين بوده است كه در برخي از حوزه‌ها و شهرستان‌ها، تعداد آراي اخذ شده، بيش از واجدان شرايط بوده است. تعداد شهرستان‌هاي اعلام شده را بين 80 تا 170 مورد اعلام كرده‌اند، ما براساس آمار اوليه در بررسي‌ها به اين نتيجه رسيديم كه تعداد آنها حدود 50 شهرستان است و گفتيم كه دفاتر استاني و هيات‌هاي نظارت ما علت را بررسي كنند. آنها چند علت را مطرح كردند:
اولا در انتخابات رياست‌جمهوري منع قانوني ندارد كه كسي از شهري به شهر ديگر يا استاني به استان ديگر برود و راي بدهد. خلاف انتخابات مجلس شوراي اسلامي كه اگر كسي در مرحله اول در حوزه‌اي راي داد در مرحله دوم نمي‌تواند در حوزه ديگر راي بدهد.
علت دوم، اين است كه تركيب جمعيتي برخي از شهرها، به گونه‌اي مي‌باشد كه برخي شهرها مهاجرپذير هستند. به صورتي كه در روز يك جمعيت و در شب يك جمعيت ديگري دارند. علت ديگر اين است كه برخي مناطق ييلاقي هستند؛ مانند طرقبه، چناران و غيره، كه در فصول مختلف آن جمعيت تغيير مي‌كند. برخي از مناطق نيز با وجود اينكه از نظر جغرافيايي تفكيك شده هستند ولي از نظر جمعيتي در هم تنيده هستند و تفكيك جمعيتي آنها از يكديگر ممكن نيست مانند مناطق يك و سه تهران كه كاملا به شميرانات چسبيده هستند و تفكيك آنها از نظر جمعيتي دشوار است.
نكته ديگر اينكه قرار شد فردا ماموراني را به اداره آمار اعزام كنيم تا بررسي كنند كه آيا اشتباهي در آمار واجدان شرايط اين شهرها وجود دارد يا خير. اما در مجموع هم، جمع آرا اين 50 شهرستان چيزي نزديك به سه ميليون است كه اگر كسر شود شايد تاثير چنداني در سرنوشت انتخابات نداشته باشد. اينها احتمالات است و ما سعي مي‌كنيم كه به يك پاسخ دقيق‌تر و روشن‌تر برسيم. كه وقتي خواستيم به مردم توضيح دهيم، قانع‌كننده باشد.
مديركل روابط عمومي
محمدعلي مطلبي

هیچ نظری موجود نیست: