جمعه، تیر ۰۵، ۱۳۸۸

گروه 8 خواستار پایان فوری خشونت ها در ایران شد

منبع خبر سایت بی بی سی فارسی است

وزیران خارجه گروه 8 که در شهر تریست در ایتالیا تشکیل جلسه داده اند با صدور بیانیه ای گفته اند: "خشونت ها در ایران باید فورا پایان یابد"

در ادامه این بیانیه وزیران خارجه گروه 8 "هم بستگی خود با قربانیان" را اعلام کرده اند.

گروه 8 همچنین از دولت ایران خواسته به حقوق اساسی بشر از جمله آزادی بیان احترام بگذارد.

فرانکو فراتینی، وزیر خارجه ایتالیا در واکنش به تظاهرات اخیر در ایران گفت: "ما از این اتفاقات بسیار نگران هستیم و تاکید کرده ایم که خشونت ها باید فورا پایان یابد."

آقای فراتینی گفت نظر گروه 8 این است که ایران باید به دنبال یک راه حل صلح آمیز باشد.

فرانکو فراتینی بر این نکته پافشاری کرد که گروه 8 نمی خواهد وارد مسائل انتخاباتی شده و در امور داخلی ایران دخالت کند.

دانکن کندی، خبرنگار بی بی سی در تریست، می گوید لحن بیانیه در محکوم کردن ایران تا آن حد که ایتالیا و فرانسه می خواستند شدید نیست.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با این موافق نبود و گفته بود منزوی کردن ایران کار برخورد درستی نیست و گروه 8 را دعوت به اتخاذ سیاست تعامل با ایران کرده بود.

وزیر خارجه روسیه قبل از صدور بیانیه مشترک، به خبرنگاران گفت او و آقای فراتینی موافقت کرده اند لحن بیانیه به ترتیبی باشد که به آنان اجازه دهد "بر کار اصلی خود تمرکز کنند و در جهت حل مسئله برنامه هسته ای ایران حرکت کنند."

از آنجا که ثبات وضع افغانستان نیز یکی از مسائلی است که در این اجلاس مطرح خواهد شد، از ایران کشور همسایه افغانستان نیز برای شرکت در اجلاس دعوت به عمل آمده بود.

ولی پس از آن که به دنبال تظاهرات اخیر در ایران، دولت ایتالیا این نکته را روشن کرد که از شرکت منوچهر متکی وزیر خارجه ایران دراجلاس گروه 8 استقبال نخواهد شد، وی در آخرین لحظه خود را کنار کشید و گفت به ایتالیا سفر نخواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست: