چهارشنبه، تیر ۰۳، ۱۳۸۸

سرکوب جنون آمیز رسانه ها در ایران ادامه دارد

منبع خبر سایت میزان پرس است

سرکوب جنون‌آمیز رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران ادامه دارد. دولت احمدی نژاد حرفه‌کاران مطبوعات داخلی و خارجی را هدف گرفته است. گزارشگر هفته نامه نیوزویک مازیار بهاری، روزنامه نگار و وب نگار ایرانی مصطفی قوانلو قاجار و روزنامه نگار مستقل فریبرز سروش به لیست ٣٣ روزنامه نگار زندانی اضافه شدند. جمهوری اسلامی ایران با ٣۶ روزنامه نگار زندانی بزرگترین زندان روزنامه نگاران در جهان است.

گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می‌کند : " مقامات دولت ایران همه امکانات خود را به کار گرفته اند تا ایران را از حضور گزارشگران خارجی و داخلی، شاهدان سرکوبی خونین خالی کنند. بازداشت گزارشگر نیوزویک پیام روشنی از وحشت آفرینی برای خبرنگاران خارجی و ایرانی است. بعد از "متهم" کردن رسانه های خارجی حال نوبت به روزنامه نگاران ایرانی رسیده است که آنها را مثل همیشه " جاسوس" معرفی کند و اطلاع رسانی و جاسوسی را همردیف معرفی کند."

بانکی مون دبیر اول سازمان ملل متحد در تاریخ ٣ تیرماه با انتشار بیانیه ای مقامات رسمی ایران را فراخواند تا حقوق بنیادین مدنی و سیاسی شهروندان را رعایت کنند. در این بیانیه از جمله به محترم شمردن حقوقی مانند آزادی بیان و اطلاع رسانی و حق تظاهرات مسالمت آمیز تاکید شده است.

ماموران امنیتی – قضایی ساعت ٧ صبح اول تیرماه مازیار بهاری گزارشگر هفته نامه نیوزویک را در منزلش بازداشت و به محل نامعلومی منتقل کردند. مازیار بهاری مستند ساز است و از سال ها پیش با این نشریه معتبر امریکای همکاری داشته است. بنا به گفته نیوزویک این خبرنگار هفته پیش از سوی مقامات امنیتی احضار و بازجویی شده بود.

در تاریخ اول تیرماه مصطفی قوانلو قاجار روزنامه‌نگار بسیاری از روزنامه‌ها از جمله ماهنامه سپیده دانایی بازداشت و به محل نامعلومی انتقال یافته است. وبلاگ‌نویس " روزنامه نگار نو" نیز در نیمه شب و در منزلش بازداشت شده است. از سوی دیگر فریبرز سروش در تاریخ ٢۶ خرداد از سوی ماموران امنیتی شهر کرج بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شده است. این خبرنگار به اتهام همکاری با رادیو فردا در سال جاری مدتی را در زندان گذرانده بود.

دست کم ٢۶ روزنامه نگار از روز شنبه ٢٣ خرداد در سراسر ایران بازداشت شده‌اند. از سرنوشت ده‌ها روزنامه نگار دیگر اطلاعی در سراسر کشور در دست نیست.
با دریافت گزارش هایی از ایران گزارشگران بدون مرز بار دیگر نگرانی خود را از بدرفتاری با روزنامه نگاران دستگیر شده اعلام می‌کند. بنا بر اطلاعاتی که بدست ما رسیده است روزنامه نگاران و فعالان سیاسی بازداشت شده به بند ٢٠٩ زندان اوین منتقل شده اند و برای اعتراف تلویزیونی به " سازماندهی انقلاب مخملی " شدیدا زیر فشار شکنجه قرار دارند.

اسامی روزنامه نگاران دستگیر شده از تاریخ ٢٣ خرداد ١٣٨٨
تهران: عبدالرضا تاجیک، مهسا امرآبادی، احمد زیدآبادی، کیوان صمیمی بهبهانی، بهزاد باشو، سید خلیل میراشرفی، سمیه توحیدلو، محمد عطریانفر، سعید حجاریان، محمدعلی ابطحی، سعید لیلاز، محمد قوچانی، علی مزروعی، ژیلا بنی یعقوب، بهمن احمدی امویی، مصطفی قوانلو قاجار، مازیار بهاری
مشهد: روح اله شهوار
بوشهر: ماشالله حیدر زاده، حمیده ماحوزی، امان الله شجاعی، حسین شکوهی
رشت: مجتبا میرمحسن
کرج: فریبرز سروش

هیچ نظری موجود نیست: