چهارشنبه، تیر ۰۳، ۱۳۸۸

نامه سرگشاده محمد مهدي عسگرپور به عليرضا سجادپور: من و شما باید تلاشمان در جهت ایجاد آرامش و گسترش حلاوت آن باشد

منبع خبر سایت نوروز است
محمد مهدي عسگرپور در پي اظهارات عليرضا سجادپور مبني بر سكوت خانه سينما درباره مناقشات اخير در يادداشتي خطاب به سجادپور توضيحاتي را ارائه داد.
به گزارش ايلنا در اين نامه آمده است:
دوست قدیمی
آقای سجادپور
با سلام
نظر همکارانم در خانه سینما این بود که در ایام جاری که همه ما موظف به کاهش تنش‌ها، ایجاد آرامش، رفع خشونت و دعوت به قانون‌گرایی هستیم، پاسخی به تحریکات جنابعالی و دیگر هم‌رای‌هایتان داده نشود ولی چه کنم که چندان صبور نیستم بخصوص در هنگامی که احساس کنم بی‌انصافی و بی‌تقوایی از خط متعارفش گذشته باشد.
به‌صورت طبیعی شناخت خانواده سینما و تلویزیون از همکارانشان بسیار متفاوت از شناخت عوامل خارج از این محدوده نسبت به این خانواده است؛ بطور مثال اگر کسی راجع به سوء یا حسن مدیریت فرهنگی اظهارنظر کند بطور نسبی همه همکاران می‌فهمند که خاستگاه این سخنان چیست.
آیا منافع فردی دلیل اصلی بوده یا منافع جمعی؟ آیا احساس وظیفه دینی یا ملی باعث اظهارنظر شده یا احیاناً چیز دیگری؟ در حالی که افراد بیرون از دایره ممکن است به اشتباه بیفتند و مثلاً اغراض شخصی را عین غیرت دینی تلقی کنند یا گفتار اخلاقی را شعار بدانند.
آقای سجادپور! «سکوت مرگبار خانه سینما» به همان میزان عدم سکوتش هم می‌تواند برای امثال شما نفع داشته باشد چرا که اظهارنظرش می‌تواند در دوره تفتیش عقایدی که بنای راه‌اندازی آن را دارید باعث ویرانی‌اش شود و سکوتش هم می‌تواند انگیزه شما و همکارانتان را در راه‌اندازی پادگان سینما بجای خانه سینما بیشتر کند، چون فتح فیزیکي خانه سینما چندان دشوار نیست.
البته باید یادآوری کنم که خانه سینما در راستای اساسنامه خود مورخ 17/01/88 یعنی بیش از 2 ماه پیش از تاریخ انتخابات مطالبات صنفی خود را از تمامی نامزدهای ریاست جمهوری در قالب 7 پرسش کاملاً حرفه‌ای و صنفی مطرح ساخت که به جز یک نامزد هیچکدام پاسخ ندادند و در مناظره‌های تلویزیونی نیز به خوبی عیان شد که دست کم فرهنگ اولویت اول و دوم برنامه‌های آنان نیست و البته که هنرمندان سینمائی در کنار هر 4 کاندیدای ریاست جمهوری حضور داشتند و بر اساس حق شهروندی‌شان در بحبوحه انتخابات فعال و جریان‌ساز بودند.
جناب سجادپور! همانقدر که شما انگیزه‌های من را خوب می‌شناسید من هم تا حدی انگیزه‌های شما را از به‌کار بردن اینگونه ادبیات نظامی می‌شناسم.
اینجانب بعنوان کسی که بیش از 25 سال سابقه کار اجرایی دارم می‌گویم که نگران نباشید، بودجه‌های صدا و سیما و ارشاد در انتظار و در اختیار شما و دوستانتان خواهد بود و نیازی به پوشاندن این نیت تحت لوای مقدسات و ارکان جمهوری اسلامی ایران نیست. پس بگذارید دست کم شما را کمتر سیاسی و بیشتر فرهنگی بدانند.
این را هم بدانید که با شیوه تفتیش عقاید آن هم پس از عزم عمومی برای آرامش بخشی فقط در کوتاه‌مدت، تکرار می‌کنم در کوتاه‌مدت، موفق به حذف هنرمندان برجسته و جایگزین کردن دوستان کم هنر خواهید شد. یعنی همان نقشه‌ای که سال‌ها در سر شما و دوستانتان بود اما زمینه اجرایش فراهم نشده بود و حتماً در تاریخ از شما همانگونه یاد می‌شود که از مک‌کارتی و لیست سیاه معروفش.
آقای سجادپور! ارض خداوند وسیع است کسی جای کسی را تنگ نکرده و روزی هر کس هم مقدر است.
البته من قویاً معتقدم انتخابات پرشکوه 22 خرداد علیرغم فضای تلخ پس از آن حسن بزرگی برای کشورمان داشت و آن پیدا شدن فرصت استثنایی برای بیان مکنونات قلبی خیلی‌ها بود. فرصتی که کشف بزرگی را در پی خواهد داشت.
بدون شک ادبیات شما باید با 4 سال پیش متفاوت باشد چرا که اکنون فرصت بیان شفافِ خودِ واقعیِ آدم‌ها فراهم شده است و لابد چقدر سخت بوده پنهان کردن این مکنونات در سال‌های ماضی.
تندبادهای سیاست زودگذرند. بر اهل فرهنگ فرض است چنان در بسط خردورزی بکوشند تا در فرصت‌های کوتاهی چون انتخابات شور بر خرد پیشی نگیرد.
در آخر یادآوری و تأکید می‌کنم، من و شما باید تلاشمان در جهت ایجاد آرامش و گسترش حلاوت آن باشد و بدانیم که پروژه کهنه تفتیش عقاید با آموزه‌های دینی هیچ سازگاری و همخوانی ندارد.
محمد مهدی عسگرپور

هیچ نظری موجود نیست: