دوشنبه، تیر ۰۱، ۱۳۸۸

وزارت خارجه ایران 'اخراج سفرای اروپایی را بررسی می کند

منبع خبر سایت خبرگزاری آزادی است

ایران در واکنش به موضعگیری کشورهای اروپایی نسبت به تحولات انتخاباتی اخیر موضوع اخراج برخی سفرای اروپایی را بررسی می کند.

روز دوشنبه، 22 ژوئن (1 تیر)، حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با انتقاد از برخورد کشورهای غربی با اعتراضات مربوط به نتایج انتخابات اخیر گفت که رفتار و اظهارات این کشورها در قبال مسایل اخیر ارزیابی و رصد می شود و "اقدامات مقتضی و متناسب با واقعیات در حال بررسی است" و افزود که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همراه با وزیر خارجه و معاونان این وزارت خانه این موضوع را در دست بررسی دارند.

آقای قشقاوی، که در نشست خبری هفتگی خود گفت که در اجلاس فوق العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، "ابعاد مختلف مداخلات برخی کشورهای غربی در انتخابات در حوزه های سیاسی و رسمی، اطلاعاتی و امنیتی و نیز رسانه ای" در حال بررسی است و مستندات آن به مجلس ارائه شده است.

حسن قشقاوی کشورهای اروپایی و آمریکا را متهم کرد که به جای دعوت از مردم ایران به سازوکارهای دموکراتیک و تاکید بر مجاری قانونی، به گفته وی "از اغتشاش گران" حمایت کرده اند و هواداران کاندیداها را از اغتشاش گران متمایز دانست.

از زمان اعلام نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ساعات اولیه شبنه گذشته و اقدام آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در تایید این نتایج، اعتراضات خیابانی در تهران و چند شهر برگزار شده است.

مقامات دولتی اینگونه تظاهرات را غیرقانونی خوانده و اغتشاش گران را مسبب حمله به اموال مردم معرفی کرده اند اما کاندیداهای معترض و طرفداران آنان برخی عوامل دولتی، به خصوص نیروهای بسیج و گروه موسوم به لباس شخصی ها را که برای مقابله با معترضان به خیابان ها اعزام شده اند مسئول اقدامات خشونت آمیز از جمله قتل تظاهرکنندگان و تخریب اموال عمومی و حمله به خانه ها و محل کسب و کار مردم دانسته اند.

آقای قشقاوی با اشاره به مقابله تظاهرکنندگان با تهاجم نیروهای امنیتی از طریق پرتاب سنگ گفت که حضور مردم در انتخابات "برلیان زیبایی است که بر تارک عزت و شرف ایرانی می درخشد و ما به مقامات غربی اجازه نمی دهیم که آن را تبدیل به یک تکه سنگ کنند و در اختیار فرصت طلبان قرار دهند تا شیشه خانه خودی را بشکنند."

در حالیکه دو تن از نامزدهای این انتخابات دولت را به تقلب وسیع در انتخابات متهم کرده و خواستار ابطال این انتخابات شده اند و تظاهراتی نیز در حمایت از این خواست صورت گرفته، آقای قشقاوی اظهارات رئیس جمهوری فرانسه در دفاع از خواست معترضان را دخالت در امور داخلی ایران توصیف کرد و گفت که در سی سال گذشته، ابطال انتخابات در ایران سابقه نداشته و چنین اظهاراتی را "جنگ رسانه ای، امنیتی و سیاسی" خواند.

اتهام علیه رسانه های خبری

سخنگوی وزارت امور خارجه اطلاع رسانی رسانه های خبری بین المللی در مورد تحولات بعد از انتخابات در ایران را محکوم کرد و گفت که "ستاد جنگ روانی در سی ان ان و بی بی سی فعال شده" و بی بی سی و صدای آمریکا را فرزندان نخست وزیر و وزیر امور خارجه اسرائیل توصیف کرد که در صدد تضعیف انسجام ملی ایران هستند.

وی اتهام برخورد خشونت آمیز ماموران دولتی با تظاهرکنندگان را مبالغه آمیز توصیف کرد و گفت که عاملین برپایی تجمعات غیرقانونی صرفا به پرداخت جریمه نقدی محکوم شده اند.

حسن قشقاوی در مورد آمار کشته شدگان حوادث اخیر که رسانه های دولتی جمهوری اسلامی خبر آن را منتشر کرده اند و مورد تایید قرار داده اند اظهار نظر نکرد.

همزمان، کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفته است که اعضای کمیسیون در جلسه با وزیر امور خارجه و معاونان او خواستار تجدید نظر در روابط با بریتانیا شده اند.

مقامات دولتی ایران، از جمله آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در اظهار نظر های خود در مورد اعتراضات کنونی، کشورهای غربی به خصوص بریتانیا را مورد حمله قرار داده اند هر چند با توجه با درخواست شمار دیگری از کشورها و همچنین دبیرکل سازمان ملل برای احترام به آرای واقعی مردم و رعایت حق برگزاری تجمع مسالمت آمیز، دلیل انتخاب دولت بریتانیا به عنوان مسئول اصلی تحولات اخیر ایران معلوم نیست.

از زمان اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، تنها معدودی از دولت ها انتخاب محمود احمدی نژاد را تبریک گفته اند و سایر کشورها یا نسبت به قابل قبول بودن این نتایج ابراز تردید کرده اند و در این مورد سکوت کرده اند.

همزمان، رسانه های خبری در سرتاسر جهان که به دلیل محدودیت های اعمال شده توسط دولت ایران به منابع خبری غیر رسمی اتکا می کنند، تصاویر و گزارش هایی را در مورد خشونت علیه تظاهرکنندگان انتشار داده اند که برخی از آنها تکان دهنده توصیف شده است.

به گفته ناظران، در حالیکه آقای احمدی نژاد در نظر داشت با اتکای به مشارکت گسترده رای دهندگان و ارائه آماری از حمایت وسیع آنان با اقتدار بیشتری در صحنه جهانی ظاهر شود، نتیجه انتخابات و نحوه برخورد دولت با معترضان می تواند موقعیت و اعتبار دولت کنونی در روابط بین الملل را به شدت تضعیف کرده باشد.

۱ نظر:

Unknown گفت...

نترس نترس نترس. هر قطره خون ریخته شده تقاسش پس گرفته خواهد شد.هر جان داده شده هزارها جان دیگر را استقامت خواهد داد. در تاریخ دنیا هیچ دولتی با کشتن مردمش دوام نخواهد آورد حالا چطور این ظاهر مسلمانان دوام خواهند آورد .عزیزانم درخت آزادی با خون عزیزان و شهدا آبیاری میشود نه با آب. جنایات این قاتلان وسیلهٔ است برای آزادی مردم شجاع ایران. برای آزادی ملت ایران مقدس صد بار جان خواهم داد.

هموطنان عزیزم: حضرت محمد با کفار جنگید امام حسین با کفار جنگید، آیا مردم مسلمان ایران کافرند چرا مردم مسلمان ایران قتل عام میشوند. بسیجی‌،پاسدار،ارتشی،دانشجو،بازاری ما همه ایرانی‌ و مسلمان هستیم. تاریخ نشان داده که هر دولتی که مردم خودش را به هر دلیلی‌ کشت از کار بر خواهد افتاد و حضرت عظما،احمدی‌نژاد،بسیج و غیره استثنا ندارند.خداوند از ظلم هیچ شخصی‌ نخواهد گذشت. به نام اسلام جوانها کشته شدند به نام اسلام خانوادهها داغدار شدند حالا چطور میشه باور کرد که خدا وجود ندارد.بسیجیهای عزیز،پاسداران از راه بدر شده دستهاتون را آغشته به خون معصومین نکنید.آزادی کلام،آزادی فکر و بیان انسان را کافر نخواهد کرد به اسلام و مسلمانان رحم کنید تا خداوند به شما رحم نماید.چاره ای‌ ندارم جز اینکه از ارتش مقدس بخواهم که این جنایات فقط به دست ارتش به انتها خواهد رسید.‌ای سرباز،ای نگهبان وطن ، به داد میهن و هموطنان برس.

نقش آیات قرانی در پیشگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی
گاهی در جامعه اتفاق می افتد که شاهدین یک امر بدون در نظر گرفتن رضایت خداوند ورعایت حق مردم از شهادت واقعی کتمان می کنند وبهانه آنها این است که اگر حق مردم هم تضییع می شود ولی آنها خودر ا به دردسر نیندازند در صورتیکه در ایات زیر اشاره شده که کتمان شهادت یک عمل طالح وزشت است :۱۴۰و۱۴۶و۲۸۳بقره و۱۰۶مائده و۳۳انعام

rooheneda@gmail.com